Forschung
Publikationen

Publikationen

2024


Grabowski J, Mathiebe M. A direct functional measure of text quality: Did the reader understand? Written Communication. 2024 Apr;41(2):203-229. Epub 2024 Feb 24. doi: 10.1177/07410883231222952
Paizan M-A. Towards a Resolution of Ethnic Comparative Research with Minority and Majority Adolescents. 2024. 138 S. doi: 10.15488/16021
Rosner A, Brändli F, von Helversen B. Eye movements as a tool to investigate exemplar retrieval in judgments. Judgment and Decision Making. 2024 Feb 26;1-29. Epub 2024 Feb 26. doi: https://doi.org/10.1017/jdm.2024.3

2023


Adam S. Lokalisierung im Internet. Erhebung und Evaluierung kultureller Marker im Vergleich zwischen Deutschland und China. 2023. 253 S. doi: https://doi.org/10.15488/14576
Bebermeier S, Haaß V. Validierung der deutschen Versionen der Generic Scale of Phubbing (GSP) und der Generic Scale of Being Phubbed (GSBP). MedienPädagogik Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 2023;157-180. doi: https://doi.org/10.21240/mpaed/00/2023.06.02.X
Bebermeier S, Ostenkötter N, Austerschmidt KL, Teuber Z. Zusammenhänge von Stressbelastung und Coping mit Stresssymptomen und Lebenszufriedenheit - ein personenzentrierter Ansatz bei Studierenden. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung (ZeHf). 2023;113-130. doi: https://doi.org/10.3224/zehf.v6i2.03
Billmann-Mahecha E. Forschungsparadigmen. in Cohrs C, Knab N, Sommer G, Hrsg., Handbuch Friedenspsychologie. 2023 doi: https://doi.org/10.17192/es2022.0020
Pittig R, van der Wel RPRD, Welsh TN, Böckler A. What’s in a Gaze, What’s in a Face? The Direct Gaze Effect Can Be Modulated by Emotion Expression. EMOTION. 2023;23(2):400-411. doi: 10.1037/emo0001076
Raval VV, Baiden P, Espinosa-Hernandez G, Magis-Weinberg L, Nguyen AJ, Titzmann PF et al. Perspectives of Researchers Engaging in Majority World Research to Promote Diverse and Global Psychological Science. American psychologist. 2023. doi: 10.1037/amp0001229
Titzmann PF, Aumann L, Lee RM. Acculturation Timing among Newcomer and more Experienced Immigrant Youth: The Role of Language Use in Ethnic Friendship Homophily. Journal of youth and adolescence. 2023 Nov;52(11):2357-2369. Epub 2023 Aug 10. doi: 10.1007/s10964-023-01830-6
Titzmann P, Paizan M-A, Aumann L. Socialization. in Juang L, Hrsg., Encyclopedia of Adolescence, Second Edition. 2023 doi: https://doi.org/10.1016/B978-0-323-96023-6.00038-5
Weber , Bebermeier S, Biel U. Relationships and Psychosocial Aspects in Inclusive Secondary Schools in Germany. European Journal of Special Needs Education. 2023;38(6):894-908. Epub 2023 Mär 6. doi: 10.1080/08856257.2023.2185857

2022


Aumann L, Titzmann PF, Lee RM. Striking a new path to study the adaptation processes of immigrant adolescents: Changes in language use and family interactions. Developmental psychology. 2022;58(6):1163–1175. Epub 2022 Mär 17. doi: 10.1037/dev0001351
Aumann L, Titzmann PF. Technical Brokering of Immigrant Adolescents in Switzerland: A Developmental-Acculturative Perspective. Journal of Child and Family Studies. 2022 Jan;31(1):185-196. Epub 2021 Nov 11. doi: 10.1007/s10826-021-02165-1
Austerschmidt KL, Stappert A, Hanna H, Bebermeier S. Using a video presentation on variance and covariance in the teaching of statistics. Teaching Statistics. 2022 Jan 19;44(1):15-20. Epub 2021 Dez 21. doi: 10.1111/test.12292
Becker-Mrotzek M, Grabowski J. Schreibkompetenz entwickeln und erforschen: Perspektiven. in Becker-Mrotzek M, Grabowski J, Hrsg., Schreibkompetenz in der Sekundarstufe: Theorie, Diagnose und Förderung. Waxmann Verlag GMBH. 2022. S. 293-301
Berkemeier A, Grabowski J. Das Schreiben von Sachtextwiedergaben prozessorientiert fördern. in Busse V, Müller N, Siekmann L, Hrsg., Schreiben fachübergreifend fördern. Klett | Kallmeyer. 2022. S. 172-194
Böckler A, Singer T. Longitudinal evidence for differential plasticity of cognitive functions: Mindfulness-based mental training enhances working memory, but not perceptual discrimination, response inhibition, and metacognition. Journal of Experimental Psychology: General. 2022 Jul 1;151(7):1573-1590. doi: 10.1037/xge0001143
Breil C, Huestegge L, Böckler A. From eye to arrow: Attention capture by direct gaze requires more than just the eyes. Attention, Perception, and Psychophysics. 2022 Jan;84(1):64-75. Epub 2021 Nov 2. doi: 10.3758/s13414-021-02382-2
Grabowski J, Becker-Mrotzek M. Diagnose und Förderung von Schreibkompetenz: empirische Ansätze. in Becker-Mrotzek M, Grabowski J, Hrsg., Schreibkompetenz in der Sekundarstufe: Theorie, Diagnose und Förderung. Waxmann Verlag GMBH. 2022. S. 187-207